19 Temmuz 2009 Pazar

israil`den turkiye`ye soguk dus

Israil`den alimina karar verilen `Heron`larin ikisi TSK`ya teslim edildi. Ancak Israilli konsorsiyum, sartnamede bulunmasina karsin `Heron`lari Aselsan`in 120 kg agirligindaki görüntüleme ve nisangah sistemiyle 30 bin feet irtifayla uçurmayi saglayamadi.||Israil, Türk Silahli Kuvvetleri için ürettigi toplam 10 Heron insansiz hava aracindan 2`sini teslim etti. Ancak `Heron`larin üzerine Aselsan`in ürettigi Aselflir termal görüntüleme sisteminin entegre edilmesi sorun çikartti.||24 SAAT UÇMASI MÜMKÜN DEGIL||2004`te ihaleye çikan Savunma Sanayi Müstesarligi TSK için orta irtifada görev yapacak MALE tipi 10 adet Insansiz Hava Araci ismarlamisti. Ihaleyi ASELSAN`in 120 kilogram agirligindaki ASLEFLIR300 gözlem podu ile uçmayi kabul eden Israil IUP konsorsiyumu kazanmisti. IUP, bütün çabalarina ragmen IHA`lari ihale sartnamesine uygun hale getiremedi. 30 bin feet (yaklasik 10 kilometre) irtifaya yükselmesi ve 24 saat uçmasi gereken IHA`lar bu yetenege ulasamadi. Haziran 2008`de yapilan denemelerden birinde bir IHA motor yakinca gelistirme çalismalari da sekteye ugradi. Israil, bu sekilde geçici kabulünün yapilmasini ve IHA`larin daha sonra gelistirilmesini istedi. Türkiye`nin istihbaratta daha fazla gecikme yasamamasi için Israil`in formülüne sicak bakilinca ilk iki IHA, 30 Kasim`da Batman`a geldi. IHA`larla ilgili uçus egitimi ve kontrol istasyonunun kurulumuna baslandi. IHA`larin haftaya uçusa baslamasi bekleniyor.||Israil`in kendi ürettigi benzer sistemlerin agirligi 60 - 70 kilogram iken, Aselsan`in ürettigi sistemlerin agirligi yaklasik 120 kilograma ulasti. Bu durum `Heron`larin 30 bin feet olmasi gereken irtifasini 24 bin feete düsürdü. Bu da büyük sorun yaratiyor. Çünkü alçak menzilde uçus, `Heron`larin düsman tarafindan daha kolay tespit edilebilmesine neden olurken, ayni zamanda daha fazla yakit sarfiyati, daha kisa menzil, havada kalis süresinde kisalma ve daha küçük bir alanin gözetlenebilmesi anlamina geliyor.||SORUMLULUK HAVA KUVVETLERININ||`Heron`larin 4`ü Kara Kuvvetleri, 4`ü Hava Kuvvetleri, 2`si ise Deniz Kuvvetleri için üretiliyor. Genelkurmay Baskanligi emri dogrultusunda, `Heron`larin tamaminin uçurulmasi sorumlulugu ise Hava Kuvvetleri`nde bulunuyor. Bu nedenle nihai testleri Hava Kuvvetleri yapacak. Ancak Hava Kuvvetleri de `Heron`lara yönelik bazi `soru isaretleri` tasiyor.||Bu yükseklikte Heron tespit edilir||Güneydogu daglari genellikle 3 kilometre yükseklikte oldugu için PKK`nin olmasi gerekenden alçakta uçan Heron`u tespiti kolay olacak. Bu da düsürülme riskini getirecek. Uçma menzili gözlem için amaçlanandan daha kisa olacak. Uzmanlar, 10 kilometre irtifaya yükselemeyen IHA`nin görevini amaçlanan sekilde yapamayacagini savunuyorlar. IHA üzerindeki gözlem podundan da tam olarak yararlanilamayacak. Güneydogu`nun daglik yapisi nedeniyle görüs açisi kisitli olacak.||YENI SAFAK

Dus Perdesi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder